ام پی فایل - مرجع خرید ارزان پایان نامه تبلیغات شما

آمار سایت

    آمار مطالب
    کل مطالب : 4127
    آمار کاربران
    افراد آنلاین : 14

    کاربران آنلاین

    آمار بازدید
    بازدید امروز : 2,404
    باردید دیروز : 1,440
    گوگل امروز : 9
    گوگل دیروز : 4
    بازدید هفته : 10,585
    بازدید ماه : 88,284
    بازدید سال : 411,520
    بازدید کلی : 6,858,548

خرید پایان نامه و مقالات دانشگاهی

    دانلود مقالات و پایان نامه دانشگاهی
پایان-نامه-شرح-و-تبیین-موضوع-روشهای-نوین-تولید-مثل-از-دیدگاه-فقه-امامیه
پایان نامه شرح و تبیین موضوع روشهای نوین تولید مثل از دیدگاه فقه امامیه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 153

پایان نامه شرح و تبیین موضوع روشهای نوین تولید مثل از دیدگاه فقه امامیه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 153 صفحه
چکیده
پیشرفت دانش پزشکی موجب گرديده که تقریبا می توان گفت موضوعی به نام ناباروری وجود نداشته و یا بسیار نادر و مهجور شود . روشهای نوین تلقیح مصنوعی به میمنت دانش بشری این مشکل خانواده ها را حل کرده و کمتر کسی است که از وجود فرزند محروم بوده باشد . لقاح مصنوعي از ثمرات دانش پزشكي است و شيوه اي درماني براي ناباروري زوج و زوجه به شمار مي آيد ، اما اين عمل به دليل اينكه حقوق و تكاليفي را متوجه صاحبان فرزند ناشي از آن بوجود مي آورد ، گاه تحت تاثیر تشتت و تعارض آراي فقهي و حقوقی در موضوع نسب و آثار حقوقی آن قرار گرفته است . بطور كلي پنج صورت از موضوع روش های تولید مثل قابل تصور است . شق اول نطفه و تخمک یا همان جنین که متعلق به زوج و زوجه باشد و پس از لقاح در خارج ، به رحم زوجه تزریق گردد . در اين صورت هيچ اختلافي بين فقها به چشم نمی خورد و جملگی معتقد به حليت و جواز عمل مذکور می باشند و شق دوم اسپرم متعلق به بيگانه است و تخمك و رحم متعلق به زوجه ، اكثر فقها و حقوقدانان حكم به حرمت آن داده ، مگر تعداد قليلي ، در شق سوم ، اسپرم متعلق به زوج است و به همراه تخمك زن بيگانه در رحم زوجه قرار گرفته و عمل تلقيح صورت مي پذيرد ، اين عمل در صورتي كه رحم متعلق به همسر زوج باشد بلااشكال و در غير اين صورت محل اشكال قرارگرفته ، اين نظر غالب فقهاست البته با تأويل و تفاسيري متفاوت . شق چهارم نطفه متعلق به زوجين است و رحم متعلق به شخص ديگري ، اين عمل از نظر فقها و حقوقدانان در صورتی که رحم متعلق به محارم زوج باشد مانند زن دوم وی که نزدیکی با او بدون اشکال است مجاز می باشد ، اما اینکه نسب متعلق به صاحب رحم باشد يا صاحب تخمك يا هر دو ، با اختلافاتي در اقوال رو به روست . اما صورت دوم این که رحم متعلق به زن بیگانه و نامحرم زوج باشد که در این رابطه برخی موافق و برخی مخالف عمل مذکور می باشند و حالت پنجم اهدای جنین است در اين روش زوجين بيمار از جنين حاصل از اسپرم و تخمك زن و مرد ديگر که بینشان رابطه زوجيت باشد ، در محيط آزمايشگاه استفاده كرده و جنين اهدايي به رحم زوجه منتقل مي‌گردد . جمهوري اسلامي ايران با تدوين قانون نحوه اهداي جنين به زوجين نابارور قانوني را در پنج ماده (مصوب ۲۹/۴/۱۳۸۲) به تصويب رساند که تنها يك روش از روش‌هاي موجود را به تصريح تجويز كرده است و در ماده یک این قانون آمده است : به موجب اين قانون كليه مراكز تخصصي درمان ناباروري ذي‌صلاح مجاز خواهند بود با رعايت ضوابط شرعي و شرايط مندرج در اين قانون ، نسبت به انتقال جنين‌هاي حاصله از تلقيح خارج از رحم زوج‌هاي قانوني و شرعي پس از موافقت كتبي زوجين صاحب جنين به رحم زناني كه پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشكي ناباروري آنها (هر يك به تنهايي يا هر دو) به اثبات رسيده است ، اقدام نمايند . اما اینکه مبنای مشروعیت عمل چیست و صدق عناوین حلیت و حرمت در مورد این فعل چگونه است و نیز آثار مالی و غیرمالی این گونه روشهای تولید مثل چه می باشد محور اصلی تحقیق حاضر است .
واژگان کلیدی: روش های نوین تولید مثل ، فقه امامیه ، حقوق ایران ، آثار و احکام مالی و غیرمالی

پایان-نامه-شخصیت-و-اندیشه-های-کلامی-هشام-بن-سالم-جوالیقی
پایان نامه شخصیت و اندیشه های کلامی هشام بن سالم جوالیقی
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 143

پایان نامه شخصیت و اندیشه های کلامی هشام بن سالم جوالیقی
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 143 صفحه
چکیده
تاریخ شکل گیری کلام امامیه، بزرگان و اندیشمندانِ نخستین این دانش، ارتباط اینان با یکدیگر و اهل‌بیت علیهم‌السلام در عصر حضور، مباحث کلامی و روش‌های مورد استفاده اینان در فرآیند تکلم و … از جمله مباحث مهمی است که سهم به‌ سزایی در به دست دادن تاریخی از تفکر شیعه دارد. امروزه این مشکل از سوی برخی مطرح می‌شود که کلام امامیه نه در محتوا و نه در روش، اصیل نیست و ریشه در آموزه‌های اصیل تشیع ندارد و اندیشمندان نخستین شیعه را متهم به ظاهرگرایی و دوری از هر گونه خرد ورزی می کنند که در سایه آن تفکراتی چون تجسیم یا تشبیه را به ایشان نسبت می دهند.
هشام بن سالم، شخصیتی است که منابع از وی به عنوان یکی از نخستین دانشوران و متکلمان شیعی یاد کرده‌اند. وی در عصر امام صادق و امام کاظم علیهما السلام زندگی می‌کرد و همراه با هشام‌ بن‌حکم ، مومن طاق و زرارة‌بن‌اعین تلاش می‌کرد به تبیین مبانی فکری شیعه، نظریه پردازی و دفاع از آموزه های مکتب اهل بیت علیهم السلام بپردازد.
نکته قابل ملاحظه و دقت این‌که برآیند انگاره‌های اعتقادی و تئوری ها و متد کلامی افرادی چون هشام بن سالم یا هشام‌بن‌حکم و … فرضیه مذکور را فرو می ریزد؛ روشی که نشان از نحوه‌ای تلاش خرد‌گرا در سایه آموزه های مکتب اهل بیت علیهم السلام دارد.
نگارنده تلاش نموده بدون هرگونه پیش داوری یا انگیزه تطهیر هشام بن سالم از نسبت های کژ اندیشانه، به کشف واقع از اندیشه ورزی های او بپردازد.
کلیدواژه: هشام بن سالم، اندیشه های کلامی، تشبیه، اصحاب امام صادق علیه السلام، جوالیقیه


پایان-نامه-شاخصه‌هاي-ياران-مطلوب-اميرمؤمنان-علي(عليه‌السلام)-دركلام-حضرت-باتأكيد-بر-نهج‌البلاغه
پایان نامه شاخصه‌هاي ياران مطلوب اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) دركلام حضرت باتأكيد بر نهج‌البلاغه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 349

پایان نامه شاخصه‌هاي ياران مطلوب اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) دركلام حضرت باتأكيد بر نهج‌البلاغه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 349 صفحه
چكيده
هدف نهايي همۀ اديان الهي، برپايي حكومت عدل وفضيلت، درجهت ساختن جامعه‌اي نمونه است كه درآن همۀ افراد مستعد وطالب حقيقت، امكان دستيابي به هدايت الهي را دارند ومسير كمال وسعادت براي همگان گشوده است. اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) به عنوان رهبر بزرگ الهي، با گفتار وسيرۀ عملي خود، بهترين الگو را براي چگونگي دستيابي به حيات معنوي و كمال انساني، درجهت سعادت دنيا وآخرت ارائه فرموده‌اند.
آنچه در اين پژوهش، از طريق تحليل محتواي كتاب شريف نهج البلاغه، مورد بررسي قرار گرفته‌است، بيان شاخصه‌هايي است كه اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)، آن‌را به‌عنوان ويژگي ياران مطلوب خويش معرّفي فرموده‌اند؛ كه در دوبخش شاخصه‌هاي مبنايي ورفتاري، قابل ارائه است.
در اين پژوهش جهت رعايت اختصار وعمق بخشيدن به مباحث، شاخصه‌هاي مبنايي به عنوان پيش‌فرض براي ياران مطلوب اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) درنظر گرفته شده وتنها جهت معرفي آن‌ها، به ذكر عناوين ونقل يك نمونه از كلام حضرت دربارۀ هريك از اين شاخصه‌ها اكتفا شده‌است. امّا به تحليل شاخصه های رفتاري، ذيل ۱۰عنوان به‌قرار زير پرداخته شده‌است:
۱ـ بصيرت ۲ـ امربه‌معروف ونهي‌ازمنكر ۳ـ شناخت ودفع فتنه ۴ـ عدالت‌محوري ۵ـ شهادت‌طلبي ۶ ـ جهاد خالصانه ۷ـ معرفت به حق وپيروي ازآن 8ـ شناخت كيفيت رابطه با دنيا 9ـ پايداري ۱۰ـ تقوا.
كليدواژه‌ها: شاخصه، يارمطلوب، اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام)، شاخصه‌هاي مبنايي، شاخصه‌هاي رفتاري.

پایان-نامه-سیر-تحول-اصل-احتیاط-نزد-فقهای-مذاهب-و-بررسی-موارد-فقهی-آن
پایان نامه سیر تحول اصل احتیاط نزد فقهای مذاهب و بررسی موارد فقهی آن
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 147

پایان نامه سیر تحول اصل احتیاط نزد فقهای مذاهب و بررسی موارد فقهی آن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 147 صفحه
چكيده
مسأله احتیاط یکی از اصولی است که فقهای مذاهب دوجا از آن استفاده می‌کنند، نخست در جایی که نصی وجود ندارد، و دوّم جایی که نصّ وجود دارد و آن هم به خاطر تعارض یا اجمال نص می‌باشد، و از آن جایی که اصل احتیاط و قلمرو آن در طول تاریخ بین علما فراز و نشیب داشته است، از این رو، برخی آن را بر اصول دیگر (برائت و استصحاب) ترجیح داده و برخی آن را مرجوح دانسته‌اند و قلمرو و سیر تاریخی آن بین مذاهب متفاوت است؛ در این رساله تلاش می‌شود که ابعاد مختلف اصل احتیاط به ویژه سیر تحوّل و موارد آن در فقه، با استفاده از متون اصولی و فقهی مورد بررسی قرار گیرد.
امّا شکل خاص کنونی اصل احتیاط از زمان شیخ انصاری (رحمة الله) پدید آمد و وارد اصول علمیّه فقه شیعه گردید؛ لکن کاربرد این اصل نزد علمای اخباری بسیار گسترده‌تر از علمای اصولی می‌باشد.
علمای اهل سنّت احتیاط را به عنوان اصلی عملی در کتاب‌های خویش با عنوان اصل احتیاط ندارند؛ ولی در برخی از مسائل فتوا به احتیاط داده‌اند. بنابر این؛ کاربرد این اصل میان فقهای اهل سنّت بسیار کمتر از علمای امامیه است.
واژگان کلیدی: سیرتحوّل، اصول عملیّه، اشتغال و احتیاط.

پایان-نامه-سند-از-منظر-فقه-و-حقوق
پایان نامه سند از منظر فقه و حقوق
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه سند از منظر فقه و حقوق
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145 صفحه

چکیده‌
سند که توسّط اداره‌ی ثبت اسناد، یا دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق تنظیم می‌گردد فصل الخطاب محاکم قضایی بوده و به عنوان مستند محکم و غیر قابل تردید مورد توجّه قضات قرار می‌گیرد.
این پایان‌نامه با عنوان «سند از منظر فقه و حقوق» بر آن است تا مباحثی پیرامون سند و اقسام آن، همچنین حدود و اعتبار سند و قابلیّت اجرایی سند رسمی و نقش اسناد در روابط اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و کاهش دعاوی مورد بررسی قرار گیرد.
برای رسیدن به این منظور ابتدا منابع مربوط گلچین شده و بعد از مطالعه و فیش‌برداری و تجزیه و تحلیل یافته‌ها به روش استقرائی، تحلیلی این تحقیق در سه بخش فراهم آمده است و در پایان به نتایجی دست یافته و برای بهتر شدن وضع موضوع پیشنهادهایی ارائه شده است و هدف از این تحقیق، بیان جایگاه سند در فقه اسلامی میباشد.
مهمترین دستاورد این پژوهش عبارت است از:
أ) توجه ارگانها و محاکم به سند؛
ب) تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تزلزل و سوء استفاده سند؛
ج) برخوردار بودن سند از پشتوانه‌ی قانونی؛
د) حذف تشریفات دست و پاگیر سند رسمی.
کلید واژگان: سند، مالکیّت، ثبت اسناد، معامله، املاک.

پایان-نامه-سحروکهانت-در-قرآن-و-حدیث
پایان نامه سحروکهانت در قرآن و حدیث
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه سحروکهانت در قرآن و حدیث
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145 صفحه
چکیده
درباره آغاز سحر و ساحري بحث‌های فراوانی شده است؛ از كتيبه‌ها، تصاوير، علايم و اشيايی كه از حفاری‌هاي باستان‌شناسی بدست آمده است، چنين برمی‌آيد كه سحر و ساحری از زمان‌هاي خيلی قديم در ميان مردم رواج داشته است و آن را مورد استفاده قرار می‌دادند از بررسی تاريخ به اين نكته پی می‌بريم كه اهل بابل از نوابغ اين فن بوده‌اند. انسان‌ها در دوران بعثت پيامبران بر اثر دعوت آن‌ها از جادو و جادوگري اعراض نموده و به خالق و مالك كاينات، ايمان و اعتماد پيدا مي‌كردند، اما با رحلت پيامبران و گذشت زمان و بر اثر هجوم مشكلات در دام اوهام و خرافات افتاده و بعضاً به جادوگران رجوع می‌كردند.
در تاریخ انبیاء علیهم السلام ملاحظه می‌کنیم سحر و جادو قبل از حضرت ابراهیم علیه السلام در میان آکدیان و زرتشتیان ایران و نئوفیثاغورثیان یونان رایج بوده است.
از دقت در تعالیم انبیاء علیهم السلام می‌یابیم که بخشی از روشنگری و مبارزه انبیاء علیهم السلام پیرامون سحر و جادو و مروجین آن بوده است. گستره سحر و جادو در فراخنای تاریخ بشری فراز و نشیب‌هایی داشته است.
از زمان حضرت نوح (علیه السلام) انسان‌های بی‌ايمان، پيامبران را به جادوگری متهم می‌كردند و اين تهمت تا زمان حضرت پيامبر اكرم ادامه داشت.
خداوند تبارك و تعالی می‌فرمايد: ((كَذَالِكَ مَا أَتی الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُواْ سَاحِرٌ أَوْ مجنُون)). (الذاريات/۵۲)
هيچ پيغمبری به سوی مردم نرفته، مگر اين كه گفته‌اند: او جادوگر يا گرفتارجن زدگی است.
همان طورکه در قرآن کریم درباره حضرت موسی اشاره شده ،سحر و ساحری درحد گسترده و وسیع رواج داشت، به گونه‌اي كه مردم آن زمان اشتغال به اين فن را از كمالات می‌پنداشتند. مردم جاهل برای دفع مشكلات و ضرر و گزند ديگران به ساحران روی مي‌آوردند، حتی پادشاهانی همانند فرعون مصر برای بقای حكومت و حفاظت تخت و تاج خود به جادوگران متوسل می‌شدند.
سحر و جادو یکی از موضوعاتی است که در همه زبان‌ها و فرهنگ‌ها راجع به آن مطلب نوشته شده است. در همه ممالک و در هر زمان و موقعیت، علی‌رغم فراوانی آنچه که دانشمندان درباره سحر و باورهای ساحران مطلب دارند و آن را به عالم ماوراءالطبیه نسبت می‌دهند.
اسلام به منظور نجات بشریت از این کابوس‌های وحشت‌زا و بازیچه نگشتن زندگی و سرنوشت خلق به دست غیب‌گویانی که تیر به تاریکی می‌افکنند، شعبده بازی، کهانت، عرافه و ابزار کهانت از قبیل: ((طرق)) و ((خط)) و غیر آن و سحر و ساحری و افسونگری و رقیه خوانی و غلط بافی و سایر دعاوی باطل آن‌ها را با شدیدترین وجهی تحریم نموده و کاهن و ساحر را در ردیف مشرکین قرار داده است. و ارتزاق اشخاص را ازاین رهگذرها از مکاسب محرمه و این مشاغل را از کارهای ممنوعه دانسته و کسی را که به ساحری بپردازد محکوم به قتل می‌داند (که شدیدترین مجازات برای ساحر می‌باشد). و نیز کسانی را که در پی افسون و رقیه (کاغذنویسی) و پیشگوئی‌های کاهن و فالگیر بروند گناهکار دانسته، و به عذاب دوزخ وعید می‌دهد. و مراجعه به کاهن و ساحر را شرک به خدا و منافی توحید و تعالیم اسلامی و مغایر توکل به آفریدگار و انکار حکمت عالیه و مشیت قاهره الهی معرفی کرده، وبنابر فرمایشات ائمه شیعه علیهم السلام ،برای حفظ مومنان ازشر جادوگران وکاهنان ،اذن مبارزه و باطل کردن عمل آنان نیز صادرشده است.
کلید واژه‌ها: سحر، ساحر، کهانت، کاهن، باطل السحر، شیطان، اجنه، طلسم؛


پایان-نامه-زیبایی-و-ادراک-خیالی-از-دیدگاه-ابن-سینا
پایان نامه زیبایی و ادراک خیالی از دیدگاه ابن سینا
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 126

پایان نامه زیبایی و ادراک خیالی از دیدگاه ابن سینا
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 126 صفحه
چکیده
زیبایی و موضوعات مرتبط با آن همواره از مسائل مهم و عمده در کلام اندیشمندان بوده است، با این هدف که از طریق بررسی دقیق معنای آن بتوانند به معیاری برای زیبایی دست یابند و در نیل به آن دیگر مسائل را با بحث زیبایی همسو کنند. قابل توجه این که در کلام یک فیلسوف، سازمانی مهندسی شده وجود دارد که با توجه به آن دستگاه، موضوعات تعریف و تبیین می‌شوند. آن چه در این رساله مورد بررسی قرار گرفته، نظرات فیلسوف مسلمانی است که هم جامع نظرات فلاسفه پیش از خود است و هم مسأله ایمان در نظرات وی به وضوح خود را نشان میدهد. زیبایی در نظر گاه ابن‌سینا، غایت فی نفسه نیست و در تعامل و برخورد با خداوند است که دارای ارزش می‌شود، زیبای حقیقی اوست و منشأ همه زیبایی‌ها خداوند است. بنابراین هر موردی که به سمت خداوند در حرکت باشد، به هر اندازه که به ذات احدیت شبیه‌تر باشد، زیباتر مینماید.
کلمات کلیدی :
زیبایی، خیال، تخیل، محاکات، عشق، شعر، نفس، ادراک

پایان-نامه-رویکرد-علامه-طباطبایی-(ره)-نسبت-به-قصص-قرآن
پایان نامه رویکرد علامه طباطبایی (ره) نسبت به قصص قرآن
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 302


پایان نامه رویکرد علامه طباطبایی (ره) نسبت به قصص قرآن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 302 صفحه

چکیده
بدون تردید حجم قابل توجهی از آیات قرآن به بیان داستان ها و سرگذشت اقوام و انبیای پیشین اختصاص دارد. مفسرین قرآن هم هر یک به شیوه ی خاص خود این آیات را تفسیر کرده اند ، مانند علامه طباطبایی(ره) از مفسران بزرگ شیعه که با روش مخصوص به خود این آیات را تبیین و تشریح نموده است. پژوهش حاضر با عنوان « رویکرد علامه طباطبایی(ره) نسبت به قصص قرآن » درصدد است تا دیدگاه ها و روش های آن علامه بزرگوار را مورد توجه قرار دهد. در این راستا ابتدا دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره ی ویژگی ها و اهداف قصه های قرآنی و سپس روش های نقل و نقد ایشان ذیل آیات قصص مورد بررسی قرار می گیرد.
این پژوهش نشان خواهد داد که از نظر علامه قصص قرآن با ویژگی هایی چون واقعی بودن داستان ها ، حذف جزئیات ، تنوع اسلوب بیان ، تنوع در تعابیر ، تکرار و داستان در داستان بیان شده تا اهداف مورد نظر الهی مانند اثبات توحید و نبوت ، بیان ولایت و حقانیت کلام الهی ، عبرت گیری ، بشارت و انذار ، تسلی خاطر پیامبر(ص) ، صبر و پایداری ، نمایش سنت های الهی و تاویل حوادث و وقایع را به بهترین شکل محقق سازد. نهایتا آن چه حاصل می شود این است که داستان های قرآن علی رغم عدم بیان تمام جزئیات از ویژگی های هنری قصه پردازی خالی نیست و ضمن رعایت تنوع در بیان خویش هرگز از اهداف خود دور نگشته است.
هم چنین با تبیین قرآنی و روایی قصص و تطبیق آیات با قصه ی عهدین روش علامه در نقل و تفسیر آیات قصص به نمایش در می آید. بدین ترتیب مشخص می شود که همان بیان خاص و اجمالی قصه ی قرآنی برای آشنایی و عبرت گیری مخاطب کافی است و بعضی روایات نسبتا معتبر داستانی برای درک بهتر برخی صحنه ها مناسب است. اما هرگز نباید به قصه ی کتاب مقدس اطمینان داشت ، چرا که ضمن عدم اعتبار سندی ، متنش نیز تحریف شده و مطالب خرافی ، غیر عقلانی و متناقض با آیات قرآنی ارائه می کند.
در پایان با بررسی منقولات گوناگون در رابطه با قصص ، روش علامه در نقد روایات ، اسرائیلیات و آرای مفسران ذیل آیات داستانی مشخص خواهد شد تا نشان دهد روایات ، اسرائیلیات و اقوال صاحب نظران در قبال این موضوع قرآنی باید به لحاظ سندی و دلالی سنجیده شود و چنان چه از صافی های قرآن و روایات معتبر ، عقل و تاریخ معتبر ، اصول مذهبی و عقیدتی و یافته های قطعی علم تجربی عبور کرد ، پذیرفتنی خواهد بود.
کلید واژه ها : قصص قرآن ، تحلیل قصص ، علامه طباطبایی(ره) ، تفسیر المیزان .

پایان-نامه-روش-مواجهه-با-هنجارها-و-ناهنجارهای-اجتماعی-با-تأکید-بر-نهج-البلاغه
پایان نامه روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145صفحه
چکیده
یکی از نیازهای مهم جوامع بشری، دستیابی به راهکارهایی جهت رفع مشکلات اجتماعی و اصلاح روابط بین انسان ها است . لازمه تحقق این مهم، شناخت هنجارها و ناهنجارهای موجود در جامعه، علل پیدایش و روش مواجهه با آنها می باشد، تا با کمک آن، مسائل و مشکلات پیچیده زندگی اجتماعی با راه حلی منطقی، ریشه یابی و برطرف گردد. در این تحقیق بر آنیم با بررسی رفتار و عملکرد امیرالمؤمنین۷ در مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی، الگویی علوی در این خصوص ارائه دهیم. آن حضرت پس از تلاش های شبانه روزی جهت اصلاح جامعه و ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد نظم پایدار و اجرای همه جانبه عدالت و همزمان با آن، مسدود ساختن زمینه بروز ناهنجاریها، در ساختن جامعه سالم گام برداشتند. سپس به وسیله تشویق و تقدیر، به تقویت هنجارها پرداخته و با ابزارهای درونی مانند؛ تربیت دینی و تقویت روحیه تقوی، تشویق به تعقل و تقویت گوهر حیا، زمینه درونی بروز ناهنجار ها را از بین برده و با تدابیری به مقابله با رفتارهای هنجارشکنانه می پردازد و به تناسب خطایی که شخص نابهنجار مرتکب شده است، یا بصورت موعظه و نصیحت یا امر به معروف و نهی از منکر یا سرزنش و توبیخ و تنبیه و عزل از مسئولیت با هنجار شکنان جامعه برخورد می نمودند .
کلید واژه : هنجار ، ناهنجار ، روابط اجتماعی ، امام علی ۷، نهج البلاغه


پایان-نامه-روابط-سببي-علويان-با-خلافت-(خلفاي-سه‌گانه-آل-زبير-و-بني‌اميه)
پایان نامه روابط سببي علويان با خلافت (خلفاي سه‌گانه، آل زبير و بني‌اميه)
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 224

پایان نامه روابط سببي علويان با خلافت (خلفاي سه‌گانه، آل زبير و بني‌اميه)
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 224 صفحه
چکیده
موضوع ازدواجهای اهل بیت وفرزندان آنان یکی از مباحث بحث بر انگیز در طول تاریخ بوده است که امروزه مورد توجه خاص شیعیان و اهل سنت قرار گرفته است . این موضوع نه تنها در محافل علمی مانند دانشگاهها از سوی شیعه و اهل سنت مطرح می شود بلکه اهل سنت با انشار کتابهایی در این حوزه و پخش آن در بین حجاج این سوال را در بین توده ی مردم ایجاد کرده اند که آیا اساسأ بین اهل بیت و خاندان آنان با خلفا وصلتی می توانسته صورت گرفته باشد و اگر بوده چگونه انجام شده است؟
افراد زیادی در پاسخ به این پرسش در جهت تقریب دو فرقه اسلامی (اهل سنت و شیعه) گامهایی برداشته اند و عده ای دیگر اصل این ازدواجها را مردود دانسته و آنان را نفی می کنند لذا در این پایان نامه سعی شد تا روابط سببی، یعنی ازدواج زنان و مردانی از خاندان اهل‌بیت با زنان و مردانی از خاندان سه خلیفه نخست، خلفای اموی از هر دو شاخه سفیانی و مروانی و خاندان آل زبیر مشتمل بر شخص خلیفه، فرزندان و نوادگان آنان از هر دو طرف را مطالعه، بررسی، توصیف و نقد کند. نیز با ارایه جدول‌ها و نمودارهایی میزان این گونه روابط را با روابط سببی اهل‌بیت با دیگر خاندان‌ها اندازه‌گیری و نسبت سنجی کند.
سوال اصلی که در این پایان نامه دنبال شد، این است که روابط دو سویه اهل بیت (ائمه اثنی اشری و فرزندان و نوادگان آنان )با خاندان خلفا،خلفای سه گانه،آل زبیر،بنی امیه (سفیانی و مروانی) چگونه بوده است؟
همچنین تبین شد که از بین چند ازدواج انجام شده گزارش ازدواج با خلفا و نسل آنان ثبت شده است.ودرمرحله بعد که از حوصله این پایان نامه خارج است باید صحت و سقم این ازدواجها بررسی شود . نتیجه ای که بدست آمدحاکی از این است که بیشترین گزارش مربوط به نوادگان امام سجاد است که با خاندان آل زبیر وصلت کرده اند و این گزارشات توسط راویان زبیری وارد تاریخ شده است که جای تأمل دارد.بعد از آن گزارش ازدواجهای متعدد حضرت سکینه دختر امام حسین آمده که به جهت اضطراب در روایات تشخیص حق امری مشکل شده است . برای ازدواجهای امام محمد باقر يک ازدواج و براي امام جعفر صادق گزارشي به دست نيامد و گزارش ازدواج دو امام اول امام علی و امام حسن با خلفا و نسل آنان در مقایسه با امامان دیگر و ازدواجهای اهل بیت با غیر از نسل خلفا بسیار ناچیز و کم است.
کليد واژه: خاندان، اهل بيت، خلفا، روابط سببي، علويان، ازدواج‌هاي درون خانداني، ازدواج‌هاي برون خانداني 

ام پی فایل - مرجع خرید ارزان پایان نامه تبلیغات شما

کدهای اختصاصی